Menestystarina: Gymnasiet Grankulla samskola ja MOT Kielipalvelu®


Menestystarina: Gymnasiet Grankulla samskola ja MOT Kielipalvelu®

Pitkäaikainen asiakkaamme, Gymnasiet Grankulla samskola, siirtyi tänä keväänä käyttämään uutta MOT Kielipalvelua®. Jututimme Suomen kielen lehtori Veikko Latvakangasta ja saimme kuulla, miten uuden palvelun käyttöönotto on sujunut ja miten palvelua käytetään Gymnasiet Grankulla samskolassa.

Miten palvelun käyttöönotto onnistuu
Gymnasiet Grankulla samskolan kotisivuilla on helposti löydettävissä selkeät ohjeet palvelun käyttöönotosta ja oppilaille lähetetään myös tiedote, jossa kerrotaan, miten MOT Kielipalvelun® saa käyttöön kaikilla laitteilla. Tarpeen tullen oppilaita opastetaan myös oppitunneilla. Veikko kertoo omasta tavastaan näin: “Yhdessä harjoitteluun kuluu kymmenisen minuuttia ja sitten oppilaat osaavat MOT Kielipalvelun® käytön. Silloin tällöin muistutan oppilaita, että kannattaa käyttää MOT Kielipalvelua® eikä verkon hakukoneita.”

Veikko kertoo saaneensa aluksi myös jonkin verran kysymyksiä kollegoiltaan siitä, mistä uusi palvelu löytyy ja miten sitä käytetään: “Muistutan aina, että jos ei löydy jotakin sanaa, kannattaa tarkistaa, että on kirjautuneena palveluun, koska muuten näkee vain palvelun suppeamman ilmaisversion.“


Miten palvelua käytetään lukion arjessa
Veikon mielestä MOT Kielipalvelu® soveltuu oikein hyvin lukiotasolle, vaikka palvelun käyttäminen vaatiikin hieman harjoittelua alkuun, jos ei ole tottunut sanakirjojen käyttäjä. Veikko pitää MOT Sanakirjojen® lisäksi myös MOT Kääntäjää® ja MOT Kielentarkistinta® käyttökelpoisina apuvälineinä: “Joskus voi olla hyvä, että on käytössä sellaisia apuvälineitä kuten MOT Kääntäjä ja Kielentarkastin, esimerkiksi jos jonkin kappaleen tekstin ymmärtämisessä menee todella paljon aikaa”. Veikko toteaakin, että Gymnasiet Grankulla samskolan opettajat kannustavat oppilaitaan käyttämään palvelua ihan milloin vain, paitsi kokeiden aikana. Veikon kollegat ohjaavat oppilaitaan käyttämään MOT Kielipalvelua® myös reaaliaineissa.

Veikko kertoo, että hänen oppitunneillaan sanakirja on oppimisen väline. Veikon konsepti on “oppimaan oppiminen”: “MOT Kielipalvelua® pitää käyttää mahdollisimman paljon ainakin silloin, kun harjotellaan kirjoittamista. Jos oppilaalla on jo mielessään idea siitä, mitä haluaa sanoa ja sitten hän löytää MOT Kielipalvelun® sanakirjasta sopivan sanan, niin yleensä oppilas samalla myös oppii sen sanan.”


Uusia ideoita: hakubattle!
Nykyisin tietoa haetaan Internetistä ja varsinkin koulumaailmassa opettajat saavat useasti muistuttaa oppilaita, että kaikki tieto, mikä hakupalveluiden avulla löytyy, ei ole totta eikä oikein ja ohjata oppilaita tiedon luotettavuuden arvioimisessa.
Veikko kollegoineen on keksinyt mainion keinon innostaa oppilaita käyttämään luotettavaa ja turvallista MOT Kielipalvelua®: “Olemme tehneet opiskelujen alkuun pieniä hauskoja harjoituksia, joissa pyydömme oppilaita hakemaan tiettyjä sanoja sekä MOT Kielipalvelusta® että Google Translatella ja arvioimaan, mikä ero löytyneillä osumilla on. Tästä päästään usein hyvään keskusteluun siitä, mikä sanakirja ylipäänsä on ja miksi sitä kannattaa käyttää.“


Käyttäjäystävällisyys on valttia!
Yhteenvetona Veikko kiteyttää, että MOT Kielipalvelun® sanakirjoista on ollut paljon hyötyä töissä ja että opiskelijat pitävät palvelun visuaalisuudesta sekä siitä, miten helppoa sitä on käyttää eri laitteilla. Veikon sanoin: “On todella hyödylllistä, että käytettävissä on sanakirjat, jotka eivät ole vain jossain luokan nurkassa vaan kaikilla koko ajan käytettävissä.”

Tutustu MOT Kielipalveluun® osoitteessa MOT Kielipalvelu® toiselle asteelle.